Asiakastiedot löytyvät kohdasta Myynti -> Myynti - > Asiakkaat.
Rivinäkymässä näkyvät kaikkien perustettujen asiakkaiden tiedot. Voit tarkastella olemassa olevaa asiakasta klikkaamalla riviä.
Asiakas- ja toimittajatiedot ovat samassa rekisterissä, kontaktitiedoissa. Nämä eroavat toisistaan siten, että asiakasnäkymään tulevat kaikki kontaktit, joissa on rasti ”asiakas” (välilehdellä myynnit ja ostot). Sama kontakti voi olla sekä asiakas että toimittaja – tällöin molemmat kentät ovat rastitettuina.
Voit muokata olemassa olevan kontaktin tietoja painamalla nappia ”Muokkaa”. Jos haluat luoda uuden kontaktin, paina nappia ”Luo”.
Kontakti voi olla joko yritys tai yksityishenkilö. Kontaktitietoja perustettaessa ruudun ylälaidassa näkyy valinta ”yksilö” tai ”yritys”.
Jos kyseessä on
- yksityishenkilö, valitse ”henkilö”, syötä suku- ja etunimi sekä liitä hänet yritykseen valitsemalla yritys alasvetovalikosta kentässä ”yritys”
- yritysasiakas, valitse ”yritys”, ja syötä business-ID eli y-tunnus
Välilehdellä yhteystiedot voit lisätä ja tarkastella osoitteita (laskutus-, toimitus-, ja muita osoitteita) ja yhteyshenkilöitä
Välilehdellä kirjanpito voit määritellä (sekä asiakas- että toimittajarolille)
maksuehdot
- laskun välitystavan
- verokannan
- VAT-numeron
- Osto- ja myyntireskontratilit