Hyvityslaskut

Järjestelmässä voidaan hyvittää laskuja asiakkaalle usealla tavalla.

  • Jos asiakkaalle on tehty veloituslasku, kyseinen lasku voidaan hyvittää
  • Jos asiakkaalle ei ole tehty veloituslaskua, voidaan luoda hyvitystilaus, jonka avulla luodaan hyvityslasku

Jos haluat poistaa tuotteet veloittavien listalta, palauta tuotteet varastoon ja huomioi, että palautus vähennetään laskutettavista riveistä – katso ohjeet varastopalautuksesta [https://docs.tawasta.fi/futural-erp-v10/varaston-toimenpiteet/palautukset-varastoon]

Olemassa olevan veloituslaskun hyvittäminen


Etsi hyvitettävä veloituslasku kohdasta kirjanpito – Myynti – Asiakkaan laskut.

Paina nappia ”Hyvityslasku” ruudun vasemmassa yläkulmassa.




Avautuu ikkuna, jossa on kolme vaihtoehtoa:

  • 1. Luo hyvitysehdotus
    • Järjestelmä vain luo hyvitysehdotuksen, mutta ei täsmäytä sitä reskontrassa suoraan veloituslaskuun
    • Käytä tätä esim. silloin, kun asiakas on jo maksanut veloituslaskun.
  • 2. Peruuta: luo hyvitys ja täsmäytä
    • Järjestelmä  luo hyvitysehdotuksen, vahvistaa ja ja täsmäyttää sen reskontrassa suoraan veloituslaskuun, jolloin asiakkaan velka nollaantuu. Myös tämä luotava hyvityslasku menee suoraan tilaan ”maksettu”.
    • Käytä tätä silloin, kun veloituslaskua ei ole vielä maksettu vaan se halutaan ”kuitata pois” asiakkaan velasta.
  • 3. Muokkaa: luo hyvitys, täsmäytä ja luo uusi laskuehdotus
    • Järjestelmä  luo hyvitysehdotuksen, täsmäyttää sen reskontrassa suoraan veloituslaskuun ja luo uuden laskuehdotuksen tämän kyseisen laskun pohjalta.
    • Sama kuin edellinen, paitsi että tämä luo lisäksi pohjan uudelle veloitukselle.




Anna hyvitykselle selite kentässä ”syy” ja paina nappia ”Luo hyvitys”.
Jos valitsit ylläolevista vaihtoehdon 1, järjestelmä luo hyvityslaskusta luonnoksen.
(Jos valitsit ylläolevista vaihtoedon 2 tai 3, hyvityslasku menee suoraan ”maksettu” tilaan, koska se kuitataan veloitusta vastaan.)




HUOM! Älä hämäänny vaikka laskun loppusumma ei olekaan miinusmerkkinen. Se on kuitenkin hyvityslasku, kuten otsikko kertoo. (Älä siis käy muuttamassa loppusummaa miinusmerkkiseksi.)




Tarvittaessa vahvista hyvitysehdotus, jolloin se muuttuu avoimeksi hyvityslaskuksi.

Hyvityslaskun luominen ilman veloituslaskua


Jos asiakkaalla ei ole veloituslaskua kyseisestä tuotteesta (tai sitä ei haluta hyvittää tiettyä tilausta vastaan) se täytyy hyvittää tekemällä kokonaan uusi hyvityslasku ”tyhjästä”.

Mene kohtaan Kirjanpito – Työpöytä.
Kohdassa asiakaslaskut (customer invoices), valitse ”lisää”.




Valitse ”Hyvitykset”.




Paina nappia ”Luo”.




Luo hyvitys samalla tavalla kuin luot veloituslaskun.

HUOM! Älä hämäänny, vaikka loppusumma on positiivinen. Lomakkeen yläreunassa otsikko ”hyvitysehdotus” kertoo, että kyseessä on hyvitys. ÄLÄ siis laita kappalemäärää tai hintaa negatiivisena.






Vahvista hyvitys painamalla nappia ”Vahvista”.
Otsikko muuttuu muotoon ”Hyvitys” ja siihen tulee näkyviin hyvityslaskun numero.

Muita artikkeleita tässä kategoriassa: « Hinnaston lataaminen Exceliin