BreezingForms -lomaketyökalun avulla voidaan Joomla 3.x ylläpitoliittymässä tehdä sivustolla julkaistavia lomakkeita. Yleisin lomakkeen käyttökohde internetsivuilla on palaute- tai yhteydenottolomake, mihin sivustolla kävijä voi jättää viestinsä lisäksi omat yhteystietonsa sekä esimerkiksi jättää palautetta sivustosta. Lomakkeen avulla voit olla helposti yhteydessä sivuston ylläpitoon.
Lomakkeen kenttiin on mahdollista tehdä erilaisia syötetyn tiedon tarkistuksia, jolloin esimerkiksi e-mail-kenttä ei hyväksy muita merkkijonoja, kuin oikeanlaisen sähköpostiosoitteen. Vastaavasti esimerkiksi puhelinnumero-kenttä voidaan asettaa hyväksymään ainoastaan numeroita. Jos tietyn kentän merkkijono ei tarkistu lomaketta täytettäessä oikein, tulee siitä virheilmoitus, joka on muokattavissa kenttäkohtaisesti.
Lomaketyökalussa on roskapostin esto -ominaisuus (Captcha), jossa lomakkeen lähettäjää pyydetään kirjoittamaan kuvana näkyvä vahvistuskoodi ennen onnistunutta lähetystä. Tämän ominaisuun avulla estetään automaattisten haittaohjelmistojen / bottien lähettämät lomakkeet. Yhdelle lomakkeelle voidaan määrittää useita vastaanottajia, joiden sähköpostiin palaute/yhteydenotto ohjautuu.
Ominaisuudet:
- Monisivuiset lomakkeet
- Selaimen uudelleenohjaus halutulle sivulle lomakkeen lähetyksen jälkeen
- Lomakkeen liitetiedostot
- Captcha-roskapostinestotoiminto
- Kenttien tarkistukset/validoinnit (syötön tarkastus- ja liittyvät virheviestit)
- Kenttiin mahdollista lisätä Actionscript-koodia, jonka avulla voidaan mm. näyttää/piilottaa kenttiä tiettyjen ehtojen mukaan
Uuden lomakkeen luominen
Valitaan ensin Komponentit valikosta breezingforms → Manage Forms ja klikataan New-painiketta.
Seuraavasta näkymästä määritellään lomakkeen perustiedot. Anna lomakkeelle vähintään otsikko (Title), nimi (Name) ja määritä, mihin sähköpostiosoitteeseen/-osoitteisiin lomake lähetyksen jälkeen lähetetään. Tämä tehdään merkitsemällä täppä kohtaan Mail notification ja kirjoittamalla halutut sähköpostioisoitteet ;-merkillä erotettuna.
Voit myös vaihtaa Lähetä-painikkeen otsikon (Submit button label, oletuksena nimi on submit) tai lisätä lomakkeelle Peruuta -painikkeen (Include cancel button). Klikkaa lopuksi Save properties -painiketta.
Lomakkeen kentät
Luo lomakkeen kenttiä varten ensin uusi sivu klikkaamalla New page -painiketta ja tämän jälkeen uutta kenttää varten New element -painiketta.
Määritä kentälle kentän tyypistä riippuen vähintään tyyppi (Type), otsikko (Label) ja nimi (Name). Kentän nimen on oltava uniikki, eikä se saa sisältää välilyöntejä tai erikoismerkkejä. Voit myös mm. lisätä kentälle ns. tooltip-ohjeen (Hint), joka tulee näkyviin lomakkeelle kentän viereen:
Kun käyttäjä vie hiiren kysymysmerkin päälle, ilmestyy sivulle kentän Hint-kohtaan määrittelemäsi ohje.
Kentän yleisimpiä tyyppejä ovat Textfield (tekstikenttä), Textarea (tekstilaatikko), Radio group (radiopainikkeet), Checkbox (yksinkertainen täppävalinta) ja Checkbox group (monivalinta) sekä Select from list (valintalista)
Määriteltyäsi kentän klikkaa lopuksi Save properties -painiketta.
Kenttien validoinnin määrittäminen (validation)
Kentän luonnin yhdeydessä on myös mahdollista tehdä kenttä pakolliseksi ja määrittää sille tietyn tyyppinen validointi. Yllä olevassa kuvan yksinkertaisessa esimerkissä on pakollinen kenttä (Required), jossa on tarkistus (Validation -> Library ja Script: FF::ff_valuenotempty), joka tarkistaa ettei kenttä ole tyhjä kun lomaketta ollaan lähettämässä, ja näyttää käyttäjälle Error message -kohdan mukaisen herjan, jos lomaketta koitetaan lähettää ilman tekstiä kyseisessä kentässä.
Kiitosviesti
Saat lisättyä lomakkeelle kiitosviestin valitsemalla lomakkeen muokkausnäkymässä Lomakkeen nimen ja valitsemalla täpän kohtaan Last page is thank you page.Luo tämän jälkeen lomakkeelle uusi sivu New page -painikkeella ja klikkaa sen jälkeen Page Properties valinnan Intro-kohdan vieressä olevaa Edit-linkkiä:
Edit -ikkunaan voidaan nyt kirjoittaa kiitosviesti, jonka käyttäjä näkee lomakkeen lähetyksen jälkeen, esim. Kiitos yhteydenotostasi! Klikkaa lopuksi SAVE ja tämän jälkeen Save properties -painiketta.
Kun olet saanut lomakkeelle kaikki haluamasi kentät ja muut määritykset, tallenna valmis lomake klikkaamalla Manage Forms -sivun vasemmassa ylälaidassa näkyvää Save-painiketta.
Onnistuneen lomakkenluonnin jälkeen yhdistetään se valikkoon (valikot ohjeistettu erikseen):
- Valikoiden hallinta – Valikon kohde – breezingforms – Add Form – Add Form -välilehti - Form name
- Muihin kenttiin voidaan jättää oletusasetukset
Roskapostinestokentän (Captcha) lisääminen lomakkeelle
1. Avaa muokattava lomake ja lisää sinne uusi kenttä klikkaamalla New element -painiketta.
2. Valitse Properties-välilehdellä kentän tyypiksi (Type) Captcha ja anna sille otsikko (Label) ja nimi (Name, oltava uniikki, eikä sisältää erikoismerkkejä) ja klikkaa Save Properties -painiketta.
3. Tallenna lopuksi itse lomake klikkaamalla Manage Forms -sivun vasemmassa ylälaidassa näkyvää Save-painiketta.